Business Center Pohjois-Savo ja Kuopion alueen urheiluakatemia järjestivät yrityksille, yhdistyksille sekä urheilijoille käytännönläheisen innovaatiotyöpajan uusien yhteistyömallien suunnitteluun sekä niiden luomiseen. Tapahtuma toteutettiin yhden aamupäivän aikana 6.5.2021 ja se kesti noin kolme tuntia. Tapahtumapaikkana oli Business Center Pohjois-Savon tilat Kuopiossa, Microkadulla.

Innovaatiotyöpajaan osallistujat saivat mahdollisuuden rakentaa yhteistyötä  ja luoda uusia kontakteja urheilumarkkinoinnin ja liiketoimintaa kehittävien huippuasiantuntijoiden ohjauksella. Mukana olivat kumppaneina myös avoin innovaatioekosysteemi Kuopio Health ja Suomen Seurahankinta. Asiantuntijoina tilaisuudessa toimivat Business Centerin ja Kuopion alueen urheiluakatemian toimihenkilöt sekä urheilumarkkinoinnin ja kaupallistamisen asiantuntija, Turun Palloseuran liiketoiminnan kehitysjohtaja Arto Kuuluvainen.

Tilaisuuden yhteiseksi tavoitteeksi asetettiin uusien verkostojen syntyminen, näkemyksen kerryttäminen erilaisista yhteistyömahdollisuuksista esimerkkien kautta, ja suoran tiedon saanti yritysten odotuksista sekä mahdollisista yhteistyön tarpeista. Lähtökohtana oli myös keskittyä urheilijoiden piileviin näkökulmiin sekä mahdollisuuksiin myös yksilöllisesti, esimerkiksi siihen millaisia vahvuuksiaan kunkin urheilijan olisi fiksua hyödyntää yritysyhteistyössä. Innovaatiotyöpajan tavoitteena tässä tapauksessa oli auttaa yksilöitä, yrityksiä sekä yhteisöjä, jotka haluavat verkottua ja luoda uusia vaihtoehtoisia ratkaisuja itselleen. Yritysten ja yhteisöjen mahdollisuudet riippuvat innovaatiokyvykkyydestä: kyvystä hankkia uutta tietoa, osaamista ja kontakteja ja nykytilaa haastamalla. Sisällöt rakennetaan siis vahvasti kohdeyleisöä kuunnellen. 

Rakensimme innovaatiotyöpajan sisällön kohdeyleisö huomioiden. ​Aloituskeskustelussa kävimme läpi näkymää työpajan tavoitteista ja osallistuvien ihmisten sekä toisaalta organisaatioiden tarpeista. Tärkeää oli myös valmistella tapahtumaa ketterästi käymällä läpi työpajan suunnitelmaa, markkinointia sekä tarvittavaa esianalyysiä, eli huomioimme osallistujien profiilit sekä näkökulmat. 

Toteutus tehtiin sovittujen tavoitteiden mukaisesti ja jatkopolku luotiin. Käytiin läpi tulokset, palautteet sekä yleinen läpikäynti. Varmistimme osallistuville arvon syntymisen, joka parantamaa toimintaa jatkuvasti.  

”Urheilu rantautui Savilahteen ja yhdessä kumppanien kanssa järjestimme tapahtuman, jossa yritykset, urheilija sekä seurat kohdattiin. Tämän ryhmän kesken luotiin konkreettisia yhteistyön muotoja tulevaisuuteen.”
– Matti Laitinen

”Miten yhteistyösuhde syntyy – Luontaisesti niin, että ollaan valmiiksi tuttuja sekä toinen vahva sitouttaja on yhteinen rakkaus lajiin. Mutta muut mahdollisuudet löytyvät myös yhteisestä arvopohjasta, esimerkiksi mitä kasvu tarkoittaa yrittäjänä sekä urheilijana. Eli tällöinen erilainen näkökulma suhteen syntymiseen, kuten Offseason laavu.”
– Kaisa Railanmaa

” Hienoa oli luoda konkreettisia yhteistyönmuotoja eteenpäin, jossa seurat, asiantuntija ja yritykset voivat tehdä yhteistyötä.” 

 

Tutustukaa videoon tapahtumasta täältä: